Praktische informatie

Aanmelden van zorg

Wij kunnen ons goed voorstellen dat u soms niet weet waar u moet beginnen met regelen. Wij willen het u zo makkelijk als mogelijk maken. Daarom hebben wij een aantal praktische zaken op een rijtje gezet. Bent u niet geholpen na het lezen, laat het ons gerust weten dan kijken we samen naar uw vraag.

Hoe meld ik me aan voor zorg?

Als u interesse heeft in de zorg die wij leveren, dan kunt u contact met ons opnemen via het contactformulier of telefonisch tijdens kantooruren 0180-396944. Wij zullen u bij een ontvangen aanmelding altijd persoonlijk benaderen om uw situatie door te spreken en vragen te beantwoorden. U kunt zo uw voorkeuren aan ons doorgeven, zodat wij ons zorgaanbod zo goed mogelijk op uw wensen kunnen afstemmen. Op basis van uw adres kijken we onder welk wijkteam uw zorgvraag valt. Het aanspreekpunt van dat wijkteam is een wijkverpleegkundige in uw woonomgeving die de lokale sociale voorzieningen goed kent. Zij zal samen met u, en uw omgeving (familie, mantelzorgers, andere zorgverleners en eventueel de gemeente), bespreken welke zorg u precies nodig heeft. Deze afspraken worden vastgelegd in een zorgovereenkomst en in een zorgplan. Het zorgplan wordt tenminste twee keer per jaar geëvalueerd en indien nodig in onderlinge afstemming tussentijds aangepast.

Wat is de rol van de verpleegkundige als aanspreekpunt?

Per wijkteam is er een aanspreekpunt, dat is de wijkverpleegkundige in het wijkteam. Zij is het aanspreekpunt voor u, uw mantelzorgers, maar ook voor de huisarts en eventuele andere betrokken zorgverleners. Doordat er één aanspreekpunt is en er korte overleglijnen zijn, kunnen wij uw zorgvraag beter invullen. Het wijkverpleegkundig aanspreekpunt besteedt circa 60 tot 70% van haar tijd aan de (nieuwe) zorgaanvragen en de aansturing van het wijkteam. Zij neemt de algemene zaken voor haar rekening en zorgt voor de planning en verdeling van diensten. Wij willen als zorgverleners een relatie opbouwen met u. Dat betekent dat we wisselingen in de personele invulling van de zorg zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Daarbij zullen wij, indien mogelijk, zoveel mogelijk diensten met elkaar combineren om het aantal verschillende zorgverleners bij u te beperken.

Wat betekent cliëntondersteuning? En hoe krijg ik dat?

In de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) staat dat iedere gemeente onafhankelijke cliëntondersteuning moet bieden aan zijn burgers. De gemeente waarin wij werken bieden dat ook. De cliëntondersteuner staat naast de cliënt en houdt altijd het belang van de cliënt op het oog. Clientondersteuners stimuleren onder andere de zelfredzaamheid van de cliënt: helpen bijvoorbeeld bij het verwoorden van de hulpvraag, bij het maken van keuzes en gaan op zoek naar een passende oplossing voor het probleem. 

  • In de gemeente Zuidplas is onafhankelijke cliëntondersteuning geregeld. De ondersteuning bestaat uit informatie, advies en kortdurende ondersteuning op alle levensgebieden. Wilt u hier meer over weten? Klik dan hier.
  • Voor de gemeente Capelle aan de IJssel geldt dat vooral Capellenaren met een verstandelijke, lichamelijke, zintuigelijke of psychische beperking, niet-aangeboren hersenletsel, chronische ziekte, of een beperking in het autistisch spectrum, cliëntondersteuning kunnen aanvragen. Wilt u hier meer over weten? Klik dan hier.
  • In de gemeente Rotterdam voert MEE de cliëntondersteuning uit. De cliëntondersteuner van MEE in het wijkteam Nesselande zorgt voor een sterkere positie van u als cliënt. Door u te informeren, te adviseren en te begeleiden kunt u de keuzes maken die goed bij uw situatie passen. Wilt u hier meer over weten? Klik dan hier.

Hoe kunt u ons bereiken?

U kunt snel en eenvoudig contact met ons opnemen via het contactformulier. Als u liever wilt bellen dan kan dat ook, ons nummer is: 0180-396944. Wij zijn telefonisch bereikbaar tijdens kantooruren.

Parento Thuiszorg
Kerklaan 100
2912 CL Nieuwerkerk aan den IJssel